Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===---
Grupa Rekonstrukcji Historycznej Panzer-Lehr
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rowery w armii niemieckiej
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna -> Barwa i broń Wehrmachtu -> Wyposażenie i uzbrojenie Wehrmachtu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
boyen



Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 24

PostWysłany: Pią Maj 21, 2010 6:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam , czy rowery posiadały tablice rejestracyjne (pytam bo na giełdzie gosc miał jakas niewielka tabliczke i twierdził ze to od roweru). Jezeli nie miały to w jaki sposób były oznaczane, na zamieszczonej w tym temacie fotce jest jakies oznaczenie na tylnym błotniku.
Byłbym wdzieczny za wyjasnienie tej sprawy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Andrzej1993



Dołączył: 03 Paź 2009
Posty: 187

PostWysłany: Nie Maj 23, 2010 7:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak żyw nigdy nie widziałem roweru z tablicami rejestracyjnymi.
I dlatego przez ciekawość: może ktoś ma zdjęcie czegoś takiego(choć osobiście wątpię, by coś takiego istniało)?

_________________
www.historia.org.pl/forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Radi



Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 558

PostWysłany: Nie Maj 23, 2010 7:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z opowieści Dziadka mieszkańca Wilna wiem ,że rowery były rejestrowane ( w tamtych czasach byly towarem luksusowym) tutaj ponizej jest opis dotyczacy II RP podobnieprzepisy musiały funkcjonowac w innych krajach
cyt.
TABLICE ROWEROWE

* W latach 1920-1936 ustalenie wzorów, wymiarów, barw, układu itp tablic leżało w gestii władz powiatowych lub miejskich (gminnych). Najczęściej tablice ztego okresu zawierały rok wydania, nazwę powiatu i kolejny numer. Tablice te co roku były zmieniane. ich kształty były różne (owalne, kwadratowe itp.).


* TABLICE 1936-1937
od 15.09.1936 wprowadzono jednolite tablice rowerowe dla całej Polski.

Zastosowanie: rowery, wózki rowerowe poruszane siłą nóg, a od 1937 r. także oraz motocykle i rowery o pojemności silnika poniżej 100 cm3. Tablicę umieszczano z tyłu za siodełkiem prostopadle do osi roweru.

Barwa i budowa:
Barwy: tło żółte, litery i cyfry czarne tłoczone.
Budowa:
a) wszystkie województwa poza woj. śląskim:
Jedna litera + 5 cyfr, z czego 2 pierwsze oznaczały województwo. Jako litery nie mogły być uzywane: F,G,J,O,Q,V. Pod numerem znajdowała się data ważności tablicy tj. napis "1936/1937"
Wymiary: 120 na 76 mm, czcionka: litery i cyfry 35 na 13 mm, grubość kreski 4 mm, cyfry oznaczajace lata 20 na 8 mm, grubość kreski 2 mm


http://www.wptr.pl/index.php?dz=tablice&pdz=1922&sekcja=rowery

http://starerowery.republika.pl/rowerowe_tablice_rejestracyjne.html
tutaj odrobine o tablicach (podobno obowiazek uzywania tablic zniesiono w polsce dopiero w 1954 roku (co ciekawe przepis nakazujacy rejestracje roweru istniał do 1964 roku

_________________
Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
LaSSie



Dołączył: 05 Lut 2009
Posty: 62

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 10:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

chociażby w holandii i szwajcarii rejestruje się rowery do dziś..
_________________
hej ho!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Andrzej1993



Dołączył: 03 Paź 2009
Posty: 187

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 5:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hmmm... ja myślałem raczej o rowerach w Wehrmachcie i Waffen-SS...
_________________
www.historia.org.pl/forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Radi



Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 558

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 5:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Andrzej1993 napisał:
Jak żyw nigdy nie widziałem roweru z tablicami rejestracyjnymi.
I dlatego przez ciekawość: może ktoś ma zdjęcie czegoś takiego(choć osobiście wątpię, by coś takiego istniało)?

co prawda temat traktuje o rowerach wlasnie w tych formacjach ale w cytacie powyzej nie bylo mowy ani o wehrmachcie ani o Waffen SS

cytat z podanej powyzej strony www.
(Tablice dla rowerów wojskowych:
Istniały od 1938 r. )
Jezeli tablice rejestracyjne funkcjonowaly w WP przed 39 rokiem bardzo prawdopodobne ,że skrupulatni niemcy (gdzie wszystko bylo policzone i oznaczone) rowniez je stosowali jak cos znajde wrzucę

_________________
Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ostwid



Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 181

PostWysłany: Czw Cze 03, 2010 9:47 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tutaj coś dla wszytskich, którzy posiadaja swoje metalowe rumaki.Coś innego, coś fajnego Very Happy
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Melins



Dołączył: 23 Cze 2010
Posty: 5

PostWysłany: Sro Cze 23, 2010 8:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Jako Posiadacz Truppenfahrrada chciałem wkońu coś się udzielić!

Posiadam jakąś niewielką wiedze w tym temacie i troche uzbieranych fantów!

Zdjecia z opisami dodam jak będzie czas!

Moje Truppenfahrady to Steyr-Puch Waffenrad [posiada piekny odbiór wojskowy z tabliczka]oraz NSU

W zbiorach posiadam kilka bagażników ,skrzynek,notków,piast torpedo....
Myśle starczyło by na 5 rowerów![Ostatnio znalazłem składzik z 4 bagażnikami i kierownicą oraz puszką farby feldgrau zapewnie do militaryzacji cywili]

Jednak dalej szukam i kompletuje Razz
W razie braku odpowiednich korb [kształt stosowany w katalogach]Moge współczene komuś wyszukać.Co do innych rzeczy tez by się cos zdziałało.

Jestem na tropie wózka rowerowego do Truppenfahrada myśle jak odwiedze kolege zamieszcze jakies zdjęcia pogladowe!

pozdroo

_________________
Truppenfahrrad Rader
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
DI



Dołączył: 10 Cze 2007
Posty: 2300

PostWysłany: Czw Cze 24, 2010 8:19 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć Melins, witamy na forum!

Osobiście jestem bardzo zainteresowany rowerowym tematem więc liczę na szczegółowe fotki Wink i bardzo jestem ciekawy tego wózka (czyżby if 8? jeśli tak, to pełna zazdrocha Smile )

Co do koloru farby - niemieckie rowery były malowane na czarny półmat, dopiero później zdarzają się przypadki malowania rowerów farbą dunkel gelb.

Pozdrawiam Smile

_________________
Panzergrenadiere, vorwärts, zum Siege voran!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Melins



Dołączył: 23 Cze 2010
Posty: 5

PostWysłany: Czw Cze 24, 2010 10:10 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to widocznie trafiłem na późny składzik [wkońcu pare km od Nysy Łuzyckiej znaleziony a to końcowy etap ]

Szukam informacji na temat takowego wózka głownie chodzi o mocowanie z rowerem jednak pewnie po ogladnieciu wózka wszystko się wyjaśni ale wolał bym mieć pewność!
Pozdrawiam dziś cos ogarne z zdjatkami!

_________________
Truppenfahrrad Rader
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zciwomilk



Dołączył: 24 Lut 2010
Posty: 1

PostWysłany: Pon Sty 10, 2011 7:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
Jestem posiadaczem roweru firmy MOVE w końcowym etapie odbudowy i mam kilka pytań do Kolegów:
1. ponieważ starsze rowery miały opony tzw. rantówki, czy jest jakaś firma produkująca takie opony o rozmiarze 28 x 1 3/4,
2. jakiej długości i szerokości były troki-paski do mocowania oporządzenia na bagazniku,
3. w jaki sposób były mocowane granaty wz.24 w skrzynce pod ramą.

pozdrawiam Sławek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Volksturm



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 2

PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 3:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pozwolę sobie trochę "pokrytykować" będzie to tzw. budująca krytyka żeby ktoś nie pomyślał że kogoś chcę zdołować czy ostudzić zapał.Po prostu "zjadłem zęby" na starych rowerach .Co prawda głównie remontowałem cywilne ale prócz malowania braku ozdobnego niklowania niektórych części i spec. uchwytów na broń/osprzęt się nie różnią od cywilnych z tego okresu.Jeśli ktoś chce wiarygodnie "pozorować" rower wojskowy z okr 2 wojny używając do tego części z wielu rowerów to przede wszystkiem powinnien zwracać uwagę na:

Rowery Niemieckie,Holenderskie,Belgijskie i większość francuskich miały stosowane korby z mocowaniem "na kwadrat" tyle że sruba ustalająca była wystawiona na zewnątrz a kapsel miał nacięcie pod duży wkrętak lub dwa otwory na kluczyk podaje link gdzie taka korba jest zamontowana w rowerze

http://oldbike.wordpress.com/1930s-anker-ladies-bicycle/

Geometria ram z tego okresu ukazuje że 95% rowerów miało silnie pochylone rury podsiodłową i sterową zaś rura sterowa miała ten sam kont co rura podsiodłowa lub max 5st. mniejszy.

-Ramy nie miały żadnych mocowań na stopki/pompki/osłony łańcucha wszystkie mocowania były osobno dokręcane do ramy na zaciskowych opaskach z odp. uchwytami.

-Nie występowała blacha do przykr. błotnika tylnego i bagażnika.

-Nie stosowano aluminiowych błotników o profilu połowy sześciokąta lub trapezu - takie sotosowano masowo po wojnie w socjalistycznych produkcjach.

-żadnego plastiku w oświetleniu plastykowych lampek itd...

-Obręcze od 20-lecia m.w do późnych lat 50-tych w rowerach użytkowych -nie sportowych stosowano właściwie tylko fartuchowe -czyli takie gdzie brak powierzchni do hamulca szczękowego a opona trzyma się za pomocą spec. podwiniętego rantu a nie za pomocą bocznych ścian jak w dzisiejszych rowerach !! z tego też powodu były sotosowane jedynie hamulce stęplowe a jeśli już szczękowe to innej konstrukcji z klockami trącymi o sam rant lub w obręczach z "garbem" specjalnie wyprofilowane kostki trą o całą obręcz.
mocowanie .

-Mocowanie korb na klin stosowano w wielkiej brytanii francji włoszech oraz w niektórych polskich i skandynawskich rowerach w niemieckich rowerach typu użytkowego w interesujących nas czasach właściwie tego systemu nie używano !!

-Nie malujcie niczego proszkowo ani akrylem stary pojazd wygląda wtedy jak oblepiony plastikiem.Tylko podkład antykorozyjny + 2-3 wartswy zwykłej emalii nitro ew. farby renowacyjnej w półmacie .Zresztą nawet cywilne rowery nie błyszczały sie jak dzisiejsze bo kiedyś nie było aż tak połyskliwych farb Very Happy

Jeśli ktoś jest czuły na szczegóły to powiem że drobnych części i śrubek nie chromowano tylko cynkowano a większość części które się dziś chromuje wtedy się niklowało.Nie stosowano chromowanych szprych ani nierdzewnych ani chromowanych nypli - szprychy zwykł lub ocynk nyple mosiężne lub miedziowane . Co do piast to nie tłoczono ich tylko toczono lub tłoczono tylko kołnierze które zgrzewano ze środkową częścią piasty .Piasty posiadały olejarki czasem tylko tylne.

Co do bagażników i uchwytów na wyposażenie nie wypowiem się bo sami wiecie na ten temat więcej dodam tylko że solidne duże bagażniki płaskownikowe były wtedy dość popularne również "w cywilu".

Ramy z radzieckich rowerów nie wszystkie się nadają , nadają się tylko te z rowerów "Ural" Bo mają odp proporcje , zaś te nowsze np. popularna "ukraina" mają już zbyt krótką zwartą budowę i za małe kąty sterów i rury posiodłowej , krótkie haki otwarte do przodu blachę do mocowania bagażnika co definitywnie mówi o tym że rower ma max 20-30 lat Smile

Rowery "Ural" są zerżnięte z niemieckiego "Adlera", stare polskie rowery też są geometrycznie skopiowane z produkcji zachodnich stąd nadają sie świetnie.Jednak mowa o rowerach produkowanych za czasów ZZR i początków fabryki "Romet" czyli modele takie jak:

Bałtyk
Popularny
Ambasador
Mars
Narcyz(koła 26 cali)

Inne z powodu zbyt nowych rozwiązań i zbyt nowoczesnej geometrii ramy nie nadają się.Oczywiście trzeba te rowery uzdatnić czyli:

Kupić korbę z "epoki", odp. oświetlenie, zmienić błotniki jeśli są aluminiowe, zmienić siodło , pomalować obręcze + przepleść koła na starych poniemieckich piastach .Następnie załatwić odp. bagażnik i przemalować cały pojazd.Więc zostaje nam do wykorzystania rama + widełki + obręcze sztyca + wspornik z kierownicą i czasem jeszcze błotniki.Reszta do wymiany.

Ps.Najłatwiej kupić niemiecki rower z byłego NRD z lat 50-60tych Wtedy tylko zmieniamy przednią lampę i siodło dokręcamy odp. wyposażenie i bagażnik i malujemy rower i mamy gotowy pojazd ! Rowery z tego okresu poza drobnymi szczegółami wyposażenia prawie niczym się nie różnią od tych przedwojennych !

Co do opon to u nas w polsce ciężko ju z kupić opony fartuchowe , zwykłe też się będą trzymać ale trzeba wybrać z odp. bieżnikiem gdyż w dzisiejszych oponach wzór bieżnika jest zbyt "futurystyczny" Smile za zachodzie można kupić za w miarę logiczne pieniądze kopie lamp korb kierownic błotników do zastosowania w przedwojennych rowerach, u nas z tym ciężko.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Hindus
Administrator


Dołączył: 21 Lis 2006
Posty: 7905

PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 9:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Volkstruem - serdecznie witamy na naszym forum!

Po drugie chylę czoła przed Twoją wiedzą w dziedzinie niemieckich rowerów!
A przede wszystkim serdecznie dziękuję, że podzieliłeś się praktycznymi wskazówkami!

Pozdrawiam
Hindus

_________________
„…Dlaczego uparcie nosz? krawat w warunkach polowych? Bo hitlerowiec w krawacie jest mniej awanturuj?cy si?!...”
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Seeteufel



Dołączył: 17 Lut 2008
Posty: 645

PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 9:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niezwykle wartościowy post.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Volksturm



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 2

PostWysłany: Sob Lut 05, 2011 7:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dziękuję za uznanie.W razie czego chętnie pomogę i doradzę w sprawie restauracji rowerów.Dodam, że również wiele jestem w stanie powiedzieć na temat motocykli zachodnioeuropejskich z czasów 1905- ~1960 szczególnie zaś się to tyczy małych pojemnośći a już na tzw. setkach znam się nie gorzej niż na starych rowerach.Udało mi się zrekonstruować kilka maszyn a nawet poczyniłem z jednym kolegą 2 repliki motocykli z okresu 1 wojny .Dorabiam także tabliczki znamionowe z każdego rodzaju metalu metodą trawienia /sitodruku lub cnc.Niedługo może zamieszczę fotki tyle że w innym temacie ale to za jakiś (niedługi) czas bo ostatnio trochę jestem zaganiany.

Ps.Niedużo z tego urala zostało Smile ale efekt jest ok laik nie dojdzie że rama jest od rusa Cool
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna -> Barwa i broń Wehrmachtu -> Wyposażenie i uzbrojenie Wehrmachtu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 3 z 6
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać plików na tym forum