Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===---
Grupa Rekonstrukcji Historycznej Panzer-Lehr
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SRH Partyzant
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna -> Rekonstrukcja historyczna - informacje praktyczne -> Zaprezentujcie swoje grupy!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wania56



Dołączył: 21 Sie 2023
Posty: 16
Skąd: Podkarpacie

PostWysłany: Sob Gru 02, 2023 6:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Schützendosenmine Kunststoff
W ostatnich miesiącach drugiej wojny światowej Niemcy rozpaczliwie próbowali przeciwstawić się miażdżącej przewadze Aliantów. Produkcja uzbrojenia uwzględniała nawet miny, które według legend przeznaczone były dla partyzanckiej formacji Werwolf.
Schützendosenmine bo o niej mowa występowała w dwóch wariantach:
1. Wykonana z aluminium, określana jako Schützendosenmine Aluminium miała średnicę 50 mm i wysokość 30 mm,
2. Schützendosenmine Kunststoff o średnicy 75 mm i wysokości 40 mm, wytworzona była z bakelitu metodą odlewania.
Produkcję min rozpoczęto dopiero wiosną 1945 roku i z tego powodu nie znalazła szerszego zastosowania. Szacuje się, że wytworzono od kilkuset do około tysiąca min obydwu wariantów.

1. Behelfsmine S150 oraz Schützendosenmine Kunststoff. Wyraźną zaletą obydwu min są niewielkie rozmiary. W przypadku Schützendosenmine dodatkowym atutem jest zastosowanie bakelitu jako materiał, z którego wykonano korpus. Znacznie utrudnia to wykrycie przez ówczesne wykrywacze min.


2. Korpus min stanowią dwie, zachodzące na siebie kształtki. Dolna część o mniejszej średnicy mieści w sobie ładunek Pentrytu o wadze 70 g. Zastosowanie Pentrytu pozwoliło na uzyskanie względnie dużej siły rażenia przy małych gabarytach miny. Wadą jest jednak wrażliwość na wstrząsy. W centralnej części widać mechanizm detonujący.


3. Mechanizm detonujący składa się z tulei, wewnątrz której znajduje się sprężyna oraz trzon z iglicą detonującą zapalnik. Trzon jest zablokowany w tulei miedzianym drutem, utrzymującym napiętą iglicę.
W dolnej części korpusu widać korek kanału zapalnika.


4. Obydwie części korpusu są uszczelnione taśmą. Uzbrojenie miny rozpoczyna się od odkręcenia korka i umieszczeniu zapalnika. Następnie należy ostrożnie zakręcić korek na równo z powierzchnią korpusu. Co ciekawe nacięcie w korku odpowiada wymiarom monety 50 fenigów. Używanie śrubokręta było zabronione.


5. Po uzbrojeniu miny należy ostrożnie umieścić minę w dołku i przysypać ziemią.


6. Naciśnięcie na pokrywę miny ciężarem około 15 kg spowoduje ścięcie miedzianego drutu trzymającego iglicę i jej uderzenie w zapalnik. Zadziałanie na pokrywę zbyt małym ciężarem może spowodować, że drut zabezpieczający nie zostanie ścięty a pokrywa odskoczy od podstawy. Schützendosenmine Kunststoff była uznawana przez aliantów za niebezpieczną i w przypadku jej wykrycia należało zdetonować ją na miejscu.

_________________
SRH Partyzant
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wania56



Dołączył: 21 Sie 2023
Posty: 16
Skąd: Podkarpacie

PostWysłany: Pią Sty 19, 2024 7:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeden z członków naszego stowarzyszenia buduje od podstaw pełnowymiarową replikę Sd.Kfz.302 bardziej znanego jako „Goliath”.
Niemiecki lekki nosiciel ładunków / mina smobieżna, która był przeznaczony do niszczenia fortyfikacji, umocnień oraz pojazdów.
Goliath’y produkowano w dwóch wersjach różniących się głównie rodzajem zastosowanego napędu:

1. Sd.Kfz.302 napędzany dwoma silnikami elektrycznymi,
2. Sd.Kfz.303 (a lub b) z silnikiem spalinowym, których głównych atutem były niższe koszty produkcji oraz mniejsza zawodność jednostek napędowych.

302-jka przy stosunkowo niewielkich rozmiarach (1,50 m / 0,85 m / 0,56 m) ważyła 370kg z czego 60kg to masa materiału wybuchowego.

Sterowany był przez operatora za pomocą pulpitu połączonego kablem trzyżyłowym o długości 650 metrów, który umieszczony był na bębnie w tylnej częsci korpusu Goliath’a.
Docelowo nasza replika ma być jeżdżąca.







Proces produkcji gąsienic:




Widoczne koła napędowe z przekładniami łańcuchowymi:


Jeden z silników napędowych:


Na chwile obecną trwają prace nad sterowaniem, które okazało się być najbardziej problematyczne.
W planach jest również nowe malowanie (obecny kolor można nazwać roboczym), być może powstanie także przyczepa transportowa dedykowana do Goliatha.

_________________
SRH Partyzant
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wania56



Dołączył: 21 Sie 2023
Posty: 16
Skąd: Podkarpacie

PostWysłany: Sro Lut 07, 2024 10:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie wyczerpaliśmy tematu niemieckich min przeciwpiechotnych i przeciwpancernych z okresu II wojny światowej.
Zdjęcie przedstawia aktualny kierunek prac w powyższym temacie. Niektóre już kompletne, inne w kolejce do skończenia.


_________________
SRH Partyzant
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ---=== Forum GRH Panzer-Lehr ===--- Strona Główna -> Rekonstrukcja historyczna - informacje praktyczne -> Zaprezentujcie swoje grupy! Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum